tisdag 23 oktober 2012

Chokladmuffins med cheese cakefyllning


Jag tycker det är gott med muffins med fyllning i. Det är ju ett lätt sätt att variera en vanlig muffins på! Dessa är fyllda innan bakning. De kallas Black Bottom Muffins. Det är chokladmuffins med cheese cake fyllning, precis som ni redan sett av rubriken. Tanken är att cheese cakefyllningen ska lägga sig på toppen och chokladmuffinsen ska vara på botten, därav namnet. Nu råkade min chokladmuffinsmet vara lösare än cheese cake smeten, så det blev Cheese Cake Bottom Muffins. Lite uppochned med andra ord. Nästa gång jag gör dessa ska jag dessutom vara mer generös med cheese cake smeten. För kommer jag definitivt göra dem igen, de är väldigt goda!



ca 12 muffins

Ställ ugnen på 175 grader.

Muffins
Eftersom muffinsreceptet jag använde var för löst (detta recept) så rekommenderar jag att ni tar ett recept på chokladmuffins där smeten blir relativt tjock. Tricket är att man ska försöka få cheese cakesmeten lika tjock, eller aningen tunnare, INTE tjockare än muffinssmeten.

Cheese cakefyllning
227 gram cream cheese - rumsvarm
65 gram socker
1 ägg
1/2 tsk vaniljextrakt

Vispa cream cheese tills den är mjuk och slät. Tillsätt socker, ägg och vanilj och vispa tills precis slät. Om man vispar för mycket och smeten blir för lös kan den blanda sig med muffinsmeten när muffinsarna bakas i ugnen.

Fyll muffinsformar till ca (max) 2/3 med muffinssmet. Lägg ett par matskedar cheese cake fyllning på varje muffins.

Baka i ugnen ca 20-25 minuter, beroende på ugn.

Muffinsarna håller sig i kylen 3-4 dagar.







Bricka från Ica Maxi, sked från Ilva

1 kommentar: