söndag 28 oktober 2012

Chocolate Chip Cookie dough cupcake

 
 


Dessa cupcakes blev inte riktigt som jag tänkt mig. Det kommer komma fler inlägg som börjar med precis den meningen och sen fortsätta med "men...". De blev goda! Jag har för mig att jag sett ett recept på cookie dough cupcake någonstans där en frusen degboll läggs mitt i muffinsen, på med muffinssmeten och sedan in i ugnen. Eftersom degen är fryst så hinner det inte bakas till kaka utan förblir deg, det som är så gott och hela grejen med en "dough" cupcake. Men nu kan jag inte hitta detta receptet, mitt liv i ett nötskal innan Pinterest, så jag tänkte att hur svårt kan det vara och hur fel kan det bli, jag prövar med de recept jag har. Sagt och gjort, jag gjorde chocolate chip cookies med ett beprövat recept, rullade degen till bollar och frös in dem sedan lade jag en fryst kakdegsboll i varje muffins.

Något blev visst inte riktigt rätt, så degbollarna blev till kakor i botten på muffinsen. Men! Det blev faktiskt gott, även om man inte märker av kaksmaken så mycket. Och även om det nu i verkligheten inte blev en chocolate chip cookie dough cupcake utan en chocolate chip cookie cupcake, så kallar jag skapelsen för det förstnämnda ändå. Tack vare att det är muscovadosocker i frostingen så smakar denna cupcake väldigt mycket cookie dough! Pröva den gärna! För att vara säker på att få den där goda degbollen, i deg-tillstånd såsom den ska vara, är det ju möjligt att lägga i den efter muffinsen är bakad! Lycka till! Och om någon har detta recept på frusen degboll i mitten, hör gärna av dig!




Muffins
ta ditt favoritrecept på chokladmuffins/cupcake

Frosting
226 g smör - rumsvarmt
1/2 cup muscovadosocker eller farinsocker (ca 1 1/4 dl)
2 1/4 cup florsocker (ca 5-6 dl)
1/3 cup mjöl (ca 1 dl)
2 msk mjölk
1 1/2 tsk vanilj

Vispa smör och socker poröst. Tillsätt övriga ingredienser. Börja med mindre mängd florsocker så kan du tillsätta mer om det behövs.


 
Muffinsformar från Åhléns

Inga kommentarer: