torsdag 26 april 2012

Torsdagstips - bakmatta

När jag gör dekorationer i sugarpaste och marsipan så är det väldigt viktigt med ett bra underlag. I mitt kök har jag bänk i trä som inte lämpar sig för bakning av något slag. När jag började baka använde jag en plastmatta från Wilton men den glider runt väldigt mycket när jag tar i extra hårt med kaveln. Just därför funkar inte Wiltonmattan alls när jag ska göra sugarcookies.

Nu har jag hittat en ersättare som är superbra:

IKEAS bakmatta/kavelmatta i silikon.

Tack vare silikonmaterialet suger den sig fast vid bänkskivan och rubbas inte hur våldsamt jag än kavlar mina kakor eller sugarpastebitar. Den är helt suverän. Jag tycker också sugarpasten inte fastnar lika lätt i underlaget, vilket betyder att man kan använda mindre Maizena. Det skadar ju inte heller att priset är väldigt överkomligt!




Inga kommentarer: