onsdag 7 november 2012

Kladdkakans Dag!

Läste på Pernillas blogg att det idag är Kladdkakans Dag! Det måste ju såklart firas. Kladdkakan är ju Sveriges svar på brownies och säkert mångas inträde i bakvärlden. Det var det första jag bakade helt själv när jag var runt 12-13 år gammal. Och har älskat det sen dess!
 
Härom helgen gjorde jag kladdkaka med Marabous nya bakchoklad.
 
 
Jag gjorde kladdkakan efter ett recept som fanns i en liten folder. Där stod att man skulle använda den ljusa chokladen och det gjorde jag. Fast nästa gång tar jag nog istället den mörka, då kladdkakan blev i sötaste laget och här i familjen tycker vi om lite grövre chokladsmak!
 
 

 
 

Marabou Kladdkaka
100 g ljus Marabou bakchoklad
100 g smör
2 ägg
1 dl socker
1 1/4 dl mjöl
0,5 tsk bakpulver

Värm ugnen till 200 c.
Smält chokladen och smöret över vattenbad. Vispa ägg och socker pösigt och rör ned chokladsmeten.
Blanda mjöl och bakpulver, rör sedan ner i smeten.
Smörj och bröa en form, ca 20 cm i diameter.
Grädda i 10-15 minuter.

Inga kommentarer: