fredag 24 augusti 2012

Pink Treats

När min bror var utbytesstudent i USA i början på 90-talet (oj, nu känner jag mig gammal...) så introducerades vår familj till Crispy Rice Cereal Treats. Det var "Love at first Sight" skulle man lugnt kunna säga om detta söta, krispiga godis som är så otroligt lätt att göra. Problemet på 90-talet var att det var så svårt att få tag på "riktiga" marshmallows i den svenska småstad vi bodde i. Nu är ju utbudet helt annat och jag blev återigen sugen på denna sötsak när jag tittade igenom Amy Atlas dessertbordsbok.
 
Det är ju lätt att göra det lite roligare med en färg och form! Jag gjorde rosa hjärtan!
 











Rice Krispie Treats
4 msk smör
283 gram marshmallows (väg gärna på hushållsvåg för att få rätt mängd)
1,5 tsk vanilj
1,5 liter (6 cups) Rice Krispies flingor

Smält smör i en kastrull. Tillsätt marsmallows och smält under omrörning. Om du vill tillsätta någon färg, gör det när marsmallowsen smält. Tillsätt vanilj (essens eller pulver). Ta kastrullen från plattan och tillsätt flingorna. Rör tills allt är blandat och flingorna är täckta med marsmallows. Häll snabbt upp i en smord form ca 20x30 cm. Nu är det bra att ha en slickepot eller dyligt som du smort med smör eller olja, så att det inte klibbar fast. Jämna till för att få jämn tjocklek. Låt svalna, ca 1 timme.

Jag tryckte sen ut hjärtan med en vanlig pepparkaksform som jag smort i lite rapsolja så den inte skulle fastna.

Inga kommentarer: